Spanje in!! - Reisverslag uit Navarrete, Spanje van Mieke en Riny - WaarBenJij.nu Spanje in!! - Reisverslag uit Navarrete, Spanje van Mieke en Riny - WaarBenJij.nu

Spanje in!!

Door: Mieke en Riny

Blijf op de hoogte en volg Mieke en Riny

05 Juni 2014 | Spanje, Navarrete

Spanje in!!!

Onze laatste nacht in St. Jean Pied de Port hebben we slecht geslapen. We hikken erg tegen de Pyreneeën aan hoewel we daar al een paar dagen door heen lopen. Om 7.05 uur staan we buiten en wij niet alleen; in optocht, lijkt wel, gaan we op weg naar Roncevalles. Allemaal over de pas van Cisa, die destijds al werd gebruikt door Karel de Grote met zijn Frankische leger. Het wordt 20 km alleen maar klimmen, van 120 meter in St. Jean Pied de Port naar 1430 meter tot 6 km voor Roncevalles. Als we snelheid hadden gehad, hadden we het snot voor de ogen gehad! Vervolgens is het 6 km alleen maar dalen.
We beginnen onze dag met mist en motregen die overgaat in regen en stromende regen.
In een herberg na 6 km, is de enige mogelijkheid om pauze te houden. Rond het middaguur vinden we gelukkig een natte steen waar we onze pains aux raisins eten en dan weer vlug verder, het is zo koud en nat. Van al het moois dat deze omgeving ons kan bieden, zien we helemaal niets. We horen regelmatig een gedempte koe- of paardenbel en soms staan we er ineens voor. De beesten schrikken niet eens meer van ons. We horen veel gedempt geblèr en gedempte schapenbellen waarvan we er helaas maar een paar zien. Meer zicht dan 25 meter hebben we niet. desondanks zijn er zegeningen; de temperatuur is goed om te lopen al staat het water ons letterlijk in de schoenen.
We halen het!!! Zonder lichamelijke klachten maar doornat, moe maar voldaan komen we aan bij de abdij van Roncevalles. Daar wacht ons een erg warm onthaal zowel letterlijk als figuurlijk! Om de abdij liggen 4 restaurants die alle 4 pelgrimsmenu's serveren. Dan zijn er nog 28 inwoners en dat is Roncevalles!
In de abdij kunnen 400 pelgrims opgevangen worden. We liggen met 74 mensen op een slaapzaal. Tijdens onze tocht hebben we het nog nooit zo stil gehad 's nachts! Iedereen schijnt doodop te zijn geweest!!
Nu we in Spanje zijn en het aftellen lijkt te zijn begonnen, gaat 'thuis' een grotere rol spelen. Ook wij slaan aan het rekenen, gissen en tellen, iets wat bij anderen al langer 'speelde'. Als we......... dan kunnen we DAN thuis zijn!! Maar dan moet wel alles volgens planning verlopen; dat zou wel heel veel geluk zijn!! Maar wie weet!!!

• 05 Juni 2014 - 16:27

Harrie En Lies Houtappels:

Jullie zijn goed opgeschoten! Proficiat! Het plaatsje Roncevalles kan ik op de kaart niet vinden, maar als jullie bij de laatste aanduiding op de kaart zijn, is het nog maar een stukje?, tenminste van bovenaf gezien. Nog even doorzetten!
    Groeten van Lies en Harrie en veel sterkte voor het laatste stuk.

• 05 Juni 2014 - 16:54

Annie Ament:

Wat een klim.
    Troost jullie, wij hebben hier ook regen en niet zo weinig ook.
    Veel sterkte, moed en kracht gewenst. Na regen komt zonneschijn.
    Theo en Annie

• 05 Juni 2014 - 18:04

Wilma:

hoi Mieke en Riny,

ja , ik heb er gewoon geen woorden meer voor, super knap en zet hem op!!!heel veel groetjes xxxx Wilma

• 05 Juni 2014 - 18:27

Fanny:

Wat een prestatie al tot hier!!! Zet m op dames! En met 'thuiskomen' als beloning, gaat dat laatste stuk zeker lukken! Zet m op!

• 05 Juni 2014 - 18:58

Maart-Jan En Els:

Hoi Riny en Mieke,
    Wat goed dat jullie al in Sanje zijn. Petje af!
    Wij zijn in 2012 ook met erg slecht weer en kou de Pyreneeën over getrokken. In Spanje is het echt veel beter qua weer. Veel warmer. En er zijn daar heel veel pelgrims.
    Houd vol, jullie gaan het redden.
    Keigoed!!!
    Lieve groeten uit Veghel, in gedachten zijn wij daar ook weer. Een mooie tijd waarvan we ons elk moment nog kunnen herinneren. Zoveel indruk heeft dat gemaakt.
    Veel plezier in Spanje!
    Maart-Jan en Els

• 05 Juni 2014 - 19:28

Henk En Anton:

Geweldig . .
    De laatste loodjes kunnen nog zwaar zijn, wordt wel eens gezegd.
    Laat het voor jullie dan 'gezegende' laatste loodjes zijn.
    Heel veel succes in jullie passie, op naar Santiago.
    Ik begrijp dat de warmte jullie nu gaat helpen hierin.
    Groet, Anton & Henk

• 05 Juni 2014 - 21:29

Henriette:

Hallo allebei, beste Riny,
    al vaker aan je gedacht maar pas nu (beetje digidom) dat ik jullie heb gevonden. Geweldig dat jullie al in Spanje zijn. Morgen komen we bij Sjerty bij elkaar en we zullen jou en je verhalen zeker missen.
    Dat komt vast goed en dan in levende lijve, ik ga straks de vorige verhalen lezen, heel veel groeten, ook van Piet. Het lijkt me een geweldige ervaring. Henriëtte

• 05 Juni 2014 - 23:07

Ria En Tjeerd:

Hallo Riny en Mieke
    We hebben tot heden niets laten horen maar we hebben wel steeds alle verslagen
    gelezen en de foto,s bekeken.Veel bewondering voor jullie doorzettingsvermogen,het
    is soms wel afzien maar jullie geven niet op.Het is haast niet voor te stellen het is toch
    wel een reuze end.Veel sterkte gewenst en houd er de moed goed in.Succes!!!

• 05 Juni 2014 - 23:52

Nel:

Tjonge wat een doorstappers zijn jullie!!ongelofelijk!!Het grote aantal pelgrims in Spanje zorgt misschien net voor dat beetje steun en afleiding voor de zwaardere kilometers! terwijl sommige mensen daar beginnen, komt jullie eind in zicht! petje af!!
    groetjes, Jan en Nel.

• 06 Juni 2014 - 20:41

Mia En Jac Jacobs:

Hoi Hoi Riny en Mieke,

Via jullie mooie reisverslagen volgen we jullie al een poos en moeten toch weer constateren dat soms alles een mens gelukkig kan maken zelfs een paar pijnlijke voetjes.
    Maar meisjes "Carpe Diem" en zeker de nacht, heel belangrijk, maar probeer toch ook een beetje te genieten van al het moois dat elke dag weer langs komt.
    Kort samengevat, wat een heerlijk leven, toch, niks aan de kop, enkel een beetje aan de voetjes en
    's avonds in een leuke bar een stevig glas wijn.
    Maar alle gekheid op het bekende stokje, ongelofelijk knap aan durf en doorzettingsvermogen, grote
    bewondering en wij wensen jullie nog heel veel sterkte en plezier de komende 800 kilometer.

Groetjes Mia, Jac en Nel

• 06 Juni 2014 - 22:52

Truus:

Hee, goade mee dan gaon we 'n eindje lopen........

Hallo dappere stappers,

We hebben er de kaart weer bij gepakt, ongelooflijk wat zijn er al veel stappen gezet en nu gearriveerd in Spanje waar jullie zo naar uitgekeken hebben. Geweldig wat een doorzettingsvermogen. De laatste etappe gaat in, nog een zware uitdaging maar wij blijven
    geloven in jullie, dit gaat zeker lukken.
    We hebben op de kaart over jullie bolletjes geaaid, een glaasje ingeschonken en geproost op deze enorme prestatie.
    Op de foto's was te zien dat het zicht erg slecht is, jammer maar inmiddels schijnt het zonnetje misschien wel weer.
    Succes de komende dagen en we kijken uit naar het volgende reisverslag.
    Lieve groet,
    Ad en Truus

• 07 Juni 2014 - 19:15

Bea Van Zoggel:

Hoi Mieke en Riny,

Wat een prachtig verhaal, zo'n tocht over de Pyreneeën. Het begint nu echt op te schieten. Van Erik (die hard bij mij aan het werk is) hoor ik zo tussentijds hoe het jullie vergaat. Echt een prestatie. Petje af. Heel veel succes nog voor de komen dagen en weken. Zo'n ervaring neemt niemand jullie nog af.

Groetjes,
    Bea

• 08 Juni 2014 - 19:53

Tjeu En Agnes:

Hallo jullie flinke meiden het was weer een mooi verslag van jullie tocht,Tjeu geeft nog mee verzorg jullie schoenen maar goed want die moeten het ook nog even volhouden.In ieder geval verzorg jullie zelf ook maar zo goed als het gaat dan komen jullie er wel en korten de kilometers ook.Groetjes uit Hamont

• 08 Juni 2014 - 23:37

Zussen V.d Velden:

Hoi Mieke enRiny
    Wat doen jullie het toch goed door alle weersomstandigheden en zware stukken
    We zeggen hou vol de laatste loodjes
    Groetjes van ons

• 09 Juni 2014 - 07:36

Christa:

Hallo Riny en Mieke
    Geweldig. Op een zaal met zoveel mensen! En dan nog slapen vind ik al een prestatie. Als je maar moe genoeg bent.
    In ieder geval is mijn bewondering groot.
    Riny, we waren met de meisjes bij Sjert. We misten je, jij bent altijd een vaste factor, immers. Maar de volgende keer, 4september, heb je veel te vertellen!!!
    Veel groetjes
    Christa

• 09 Juni 2014 - 08:47

Anita Beekmans:

Hallo Mieke en Riny

Goed zeg van jullie.
    Knappe prestatie ,nu het laatste stukje (ha ha) nog.
    Wat een mooi verslag weer, ik lees het telkens met plezier.
    Ik geloof goed dat het voor het thuisfront nu aftellen begint.
    Geniet nog van de mensen en de natuur, en tot het volgende verslag.
    Veel wandel plezier en morgen gezond weer op.
    Gr Anita Beekmans

• 09 Juni 2014 - 10:40

Ineke Vdn Dries:

Hoi daar. Wat zijn jullie al een eind opgeschoten sinds dat ik het vorige verslag heb gelezen. Was even de goede pagina kwijt. Nu inderdaad de laatste loodjes. Ik tel niet van ze moeten nog zoveel eerder van onverstelbaar ze hebben al zo veeeeeel gelopen. Geweldig hoor. De laatste km zou ik de laatste dag in slowmotion lopen. Genieten van iedere stap.haha kom op meiden jullie kunnen het hoef ik niet meer te schrijven. Daar ben ik voort helemaal van overtuigd. Gr. Ineke

• 09 Juni 2014 - 20:17

Trix:

Als dat zo door gaat kunnen jullie op mijn verjaardag een stuk taart komen eten. Jullie vliegen er door heen. Nou ja de laatste loodjes komen ook nog. Geniet ervan het gaat super. Ik tel vast af en zorg voor extra taart!! Groeten Trix

• 09 Juni 2014 - 22:32

Jan En Hannie Lemmers :

Hoi Mieke en Riny,
    We hebben jullie site gevonden. Wij zijn inmiddels thuis maar oh zo benieuwd hoe het met jullie gaat.
    Wachten dan ook in spanning op jullie volgende verslag. Hopelijk hebben jullie niet zo veel last van de warmte die hier in Spanje toch aardig oploopt. Erg leuk om jullie ontmoet te hebben, jullie zijn kanjers!!
    Groet van Jan en Hannie (motor en ja, ja van de wasknijpers ha, ha)

• 11 Juni 2014 - 19:42

Lieke Van Der Velden:

Hoi riny en mieke!
    Wat ontzettend leuk en mooi om jullie verslag te lezen. Super knap van jullie, wat een prestatie! Nog veel succes met de laatste loodjes, maar geniet er vooral van! Wat een mooie ervaring!
    Groetjes!!!

• 11 Juni 2014 - 21:35

Jos Beckers:

Ik weet pas een aantal dagen van deze side en heb daarna al jullie verslagen gelezen. Wat een conditie, wat een wil en wat een doorzettingsvermogen! Petje af voor jullie.
    Groetjes Jos

• 12 Juni 2014 - 11:14

Godelieve:

Hoi Riny en Mieke,

Wat een prestatie hebben jullie al neergezet! Petje af, hoor. Zeker tijdens al die regen en dan toch doorzetten, dat is heel stoer.
    Hopelijk heb je niet teveel last van de warmte in Spanje. Heel veel succes met het Spaanse deel van de tocht: het einde komt in zicht.
    Wij blijven wel werken in Loosbroek.

Groetjes, Godelieve.

• 12 Juni 2014 - 22:35

Andre Boom:

Jullie zijn echte kanjers !!
    ga zo door !
    Gr. André

• 13 Juni 2014 - 13:55

Gerrit Hoeben:

beste dames,

nu de horizon in zicht is begint het mijmeren over thuis, thuis dient zich aan maar ligt nu nog achter de horizon. We voelen het en dat maakt dat we verder willen kijken dan die horizon wat het thuiskomen zo bijzonder maakt.
    Ik zal jullie steunen in deze laatste etappes hopende met wind mee naar een warm thuis.

Wees gegroet,
    Gerrit Hoeben.

• 17 April 2019 - 06:18

Heidi Bouwman:

Hoi Mieke,

Wat een mooi verslag . Als ik dit zo lees heb ik er steeds meer zin in . Mooie ervaring rijker.
    Mijn tijd komt nog wel . Dank je wel . Groetjes Heidi Laco Helmond