Vezelay!! - Reisverslag uit Bourras-la-Grange, Frankrijk van Mieke en Riny - WaarBenJij.nu Vezelay!! - Reisverslag uit Bourras-la-Grange, Frankrijk van Mieke en Riny - WaarBenJij.nu

Vezelay!!

Door: Mieke en Riny

Blijf op de hoogte en volg Mieke en Riny

22 April 2014 | Frankrijk, Bourras-la-Grange

Vezelay!!
We hadden verwacht de kathedraal van Troyes boven de stad uit te zien torenen maar hoe we bij het benaderen van de stad de skyline aftasten; geen kathedraal en geen bewegwijzering! Na vragen komen we uiteindelijk, met pijnlijke voeten in het historische centrum waar de kathedraal pompeus staat te zijn omgeven door mooie en minder mooie vakwerkhuizen en kolossale historische panden. Als we er onze stempel voor in ons credencial hebben gehaald en er een kaarsje voor bepaalde mensen hebben gebrand, nemen we een terrasje. Terwijl we daar met de schoenen uit en de benen hoog, vrijwel verscholen tussen onze bagage, de mensen zitten te bekijken en het leven zitten te overdenken, komt er 'een schelp' voorbij lopen en even later een tweede. De tweede ziet ons en onze schelpen en begint een praatje. Het blijken broer en zus, Jan en Ans Geerts uit Gemert te zijn. Wat een toeval!! Mieke had voor vertrek bij de bank gehoord dat 'mijn schoonmoeder' Ans Geerts uit Gemert, naar Santiago was vertrokken. Riny heeft voor vertrek bij de kapper in Gemert gehoord dat er 'vanmorgen een broer en zus uit Gemert richting Spanje zijn vertrokken'. Volslagen onverwacht zitten nu met hun voor de kathedraal in Troyes!! We hebben leuk contact. Zij 'vliegen laag' dus we nemen afscheid en onze wegen scheiden zich.
Op naar Vezelay!
We blijven door het koolzaad lopen, het oogt mooi en ruikt heerlijk. We ontmoeten vriendelijke mensen. De overnachtingen zijn prima maar duurder dan we verwacht hadden. We moeten echt wel vooraf reserveren om te voorkomen dat we 'bot treffen' en dat beperkt ons wel eens in het lopen. We moeten ook dit accepteren zoals het is en het belet ons niet om eerste paasdag ....... Vezelay te bereiken!!!! Dat zien we al enkele heuvels terug in de verte liggen. Het kost nog de nodige forse klimpartijen en steile afdalingen, en blazen en hijgen voordat we er zijn. Het voelt alsof we Santiago bereikt hebben! We zijn kei blij en vieren het met ........ een glaasje Shweppes op het terras (we blijven pelgrims). Als we aanstalten maken om een stempel te gaan halen, lopen we Jan en Ans tegen het lijf. Wie had dat gedacht?! Zij weten waar we kunnen overnachten en weer hebben we leuk contact. In Vezelay is het super toeristisch. Op het hoogste punt van de stad staat de mooie lichte kathedraal waar we weer met een kaarsje aan bepaalde mensen denken. Door de nauwe straatjes wurmt zich een slang toeristen. De zon schijnt; het plaatje is compleet.
Ons tweede boekje hebben we uit. Met enige schroom beginnen we aan het volgende, het derde van de vier. Een totaal andere werkwijze maar al vlug genoeg hebben we in de gaten dat onze nieuwe gids zeker niet minder handzaam is. Bovendien staat alles goed bewegwijzerd.
Na Vezelay zijn er aanmerkelijk meer pelgrims onderweg. Regelmatig lopen we nu met mensen een stukje af of treffen elkaar weer tijdens een overnachting.
We hebben gekozen om via de noordelijke route naar Spanje te lopen d.w.z. via Chateauroux (ons eerste volgende tussendoel) naar Limoges; ongeveer 400 km. Als we dat halen plannen we wel weer verder.
We zijn nog steeds niet blaarvrij. Dat kan ook bijna niet anders, we lopen dagelijks lange stukken over steenslagpaden. Na lang lopen is het eigenlijk geen doen maar we vrezen dat dat zo voorlopig wel zal blijven. We tapen wat af!!!!!! En zo vervolgen we onze tocht met goede moed.

• 22 April 2014 - 22:06

Ria En Harrie:

Hallo Bikkeltjes , mijn bewondering voor jullie wordt steeds groter...!
    Groetjes ...

• 22 April 2014 - 22:30

Anne Wil:

Wat leuk om weer een verhaal te lezen!! En wat zijn jullie goed bezig, ga zo door!! xxx

• 23 April 2014 - 00:02

Anita Beekmans:

Hallo Dames
    Wat een geweldige ervaring is het
    toch voor jullie.
    Knap hoor.
    Straks na nog veel ( erg veel) voetstappen
    bereiken jullie je doel.
    Gr , en morgen gezond weer op pad.
    Anita

• 23 April 2014 - 07:13

Dolinde Verhoeven:

Hallo lieve dames,
    Wat heerlijk om weer mee te genieten van jullie avontuur!!
    Heel veel succes denk aan jullie! Petje af wat jullie doen!!
    Lfs Do

• 23 April 2014 - 14:09

Ine Habraken:

Geweldig, geniet van deze onvergetelijke reis. We kijken uit naar jullie nieuwe verslag....
    Harrie en Ine

• 23 April 2014 - 16:41

Trix:

Het wordt steeds leuker lijkt mij. Een super vakantie met gratis blaren. Ik doe het jullie niet na. Anita en ik gaan gewoon met de trein. Ga zo door, ik volg jullie.

• 23 April 2014 - 18:43

Ad En Truus Heesakkers:

Lieve Riny en Mieke.
    Wat knap van jullie tweetjes!!
    Als bij het Korps Mariniers vrouwen werden toegelaten dan waren jullie meteen
    aangenomen.
    Riny,ik heb altijd in jou geloofd en weet dat jij dit kunt!!!
    Groetjes,
    Ad.

• 23 April 2014 - 21:40

Rieky Sips:

Hallo wandelaars
    Wat geweldig wat jullie samen doen de blaren goed verzorgen en morgen weer vol goede moed weer verder
    Groet zusjes v d Velden

• 23 April 2014 - 22:46

Sjerty:

Hoi Riny en Mieke,
    Vandaag tijdens wandelen in Zuid-Limburg aan jullie gedacht!
    Lees dat jullie nog dapper doorwandelen en al aardig wat kilometers hebben afgelegd.
    Jullie komen er wel!
    Sjerty

• 24 April 2014 - 08:02

Wilma:

Lieve Miek en Riny,
    super knap en veel respect voor jullie !!!!love you!!!!

• 24 April 2014 - 12:17

Carla:

Wat een avontuur dames en wat een bewondering heb ik voor jullie. Geniet van de reis verder
    Carla

• 24 April 2014 - 14:17

Godelieve:

Hoi dames,
    Jammer dat jullie veel last van blaren hebben; je voeten krijgen ook geen rust om te herstellen!
    Super dat jullie zo lekker doorzetten en mooi wat jullie allemaal meemaken.
    Ga zo door en ik ben nu alweer benieuwd naar jullie volgende verslag.
    Zet hem op! Groetjes, Godelieve.

• 24 April 2014 - 19:24

Ria Van Den Bogaart:

Beste Mieke en Riny,
    Ik maak een diepe buiging voor wat jullie aan het doen zijn.
    Ik ben tegenwoordig bezig om 5 km per dag te lopen.
    Dat moet wel 's-avonds, maar toch. Ik vind het geweldig wat jullie doen.
    Fijn dat jullie overal een kaarsje branden voor "bepaalde mensen".
    Ze reizen beslist met jullie mee!
    Groetjes Ria

• 24 April 2014 - 22:46

Marie Jose:

Beste Mieke en Riny
    Wat een reis en een verhalen.
    Ik doe het jullie niet na en wat heb ik een respect voor jullie.
    Nog veel plezier en doorzettingsvermogen, op een weg
    vol toevalligheden en nieuwe ontmoetingen.
    Groetjes marie jose

• 25 April 2014 - 18:28

Willie En Nellie:

Mieke / Riny, leuk te horen dat het goed gaat, hou vol ,maak het af , alles gaat oke.inveghel

• 25 April 2014 - 22:29

Lisette En Hein:

Mieke en Riny,
    wat een avontuur! Zomaar (niet helemaal) met z'n tweetjes aan deze grote reis begonnen.
    Heel dapper van jullie. Blijf gezond en veel geluk in de komende weken!
    groeten van Lisette en Hein

• 26 April 2014 - 14:28

Fanny:

Blaren ken ik van de vierdaagse, trapsgewijs tapen! Wat zal dit een onvergetelijke ervaring zijn. Go ladies!

• 26 April 2014 - 21:53

Els En Maart-Jan:

Hé dames,
    Knap hoor! Trouws, Vezelay; het gaat in rap tempo. Herkenbaar want wij zijn daar ook geweest. Vooral Vezelay is indrukwekkend met de kathedraal hoog op de berg.
    En nu zijn jullie al weer een week verder ondanks de blaren. Hartstikke goed. Veel succes en veel plezier. Geniet van alle leuke contacten onderweg en koester ze.
    Lieve groet, Els en Maart-Jan

• 27 April 2014 - 11:43

Agnes En Tjeu :

hallo Riny eindelijk de weg gevonden om jullie te bereiken.Wat zijn jullie al goed op gang we geloven er wel in dat jullie dit zullen volbrengen ,de berichten zijn heel goed ook het contact met de mensen onderweg is zo te horen wel fijn wij wensen jullie nog veel goede moed om verder te doen.vandaag zien we de rest van de fam.bij Truus en Ad groetjes Agnes

• 29 April 2014 - 15:02

Theo En Josè:

Lieve Mieke en Riny
    wat zijn jullie twee kanjers wat jullie doen geweldig
    hou goede moed en veel heel veel wandel plezier en beleving
    de bloemen komen als je thuis bent veel liefs uit Erp ome Theo tante Josè

• 30 April 2014 - 21:16

Ineke Vdn Dries:

Hoi Mieke en Riny,

Houd moed, voor het einde vd reis zijn jullie voeten zo gewend aan het lopen dat dit zelfs blaarloos lukt. Als ik alle reacties lees dan verbaast het mij dat jullie nog niet naast jullie schoenen lopen. Of is dat misschien het probleem. haha
    Het lijflied is vast: wij zullen doorgaan.!!!!! En misschien kan Duis dan wel niet meer achter jullie staan zoals in dit lied maar gezien alle reacties staat half Veghel achter jullie.

Nog veel loopplezier
    Ineke